Einde van 2G en 3G netwerken: 25.000 liften getroffen Ben ik betrokken?

Feedback van gebruikers toont de waarde van Planning & Design Tools

Feedback van gebruikers toont de waarde van Planning & Design Tools

Het verheugt mij te kunnen zeggen dat het gebruik van zowel de KONE Elevator Planner als de KONE Escalator Planner en de KONE Car Designer tool gestaag is toegenomen, en dat de tevredenheidsscores op een hoog niveau liggen. We weten dit dankzij de waardevolle input en opmerkingen van de architecten en ontwerpers die ze gebruiken, dus blijf ons feedback sturen!

Welkom bij mijn vierde en laatste blog over de KONE Elevator Planner, KONE Escalator Planner en KONE Car Designer tools en hoe deze jou kunnen helpen liften en roltrappen succesvol te integreren als onderdeel van jouw gebouwontwerp.

In deze laatste blog richt ik de schijnwerpers op jullie, beste architecten, planners en ontwerpers. Ik zal met jullie delen wat jullie hebben gezegd over de online planningtools van KONE en een aantal verrassende dingen die jullie mij onlangs hebben geleerd en onthuld.

Ik heb aandachtig geluisterd. Alle feedback die we ontvangen is zeer waardevol voor ons en we zijn blij met jullie opbouwende kritiek, zodat we onze diensten voortdurend kunnen verbeteren. Laat jouw opmerkingen en suggesties maar binnenstromen!

Als we kijken naar de gebruikscijfers en de feedback die we tot nu toe van over de hele wereld hebben ontvangen, lijkt het erop dat we hier zeker iets goed doen. Het lijkt erop dat bijna iedereen die onze tools heeft geprobeerd, ze zeer nuttig heeft gevonden. Zowel de KONE Elevator Planner en KONE Escalator Planner tools als de KONE Car Designer tool worden steeds vaker gebruikt, en ze krijgen consistent hoge scores voor tevredenheid.

Hoe we dit weten?

Omdat de tools ingebouwde functionaliteiten hebben waarmee gebruikers continu feedback kunnen geven.

Over de hele lijn is de feedback zeer positief, en je hebt vooral geprezen hoe eenvoudig en snel het gebruik van de tools is. Je hebt ook specifieke waardering uitgesproken voor de gedetailleerde tekeningen en het gemak van het verkrijgen van aangepaste Building Information Modeling (BIM) outputs direct vanuit de planningstools.

De helft van de feedback die jullie ons hebben gestuurd, geeft ons de topscore "Uitermate tevreden" en dertig procent de op één na beste score "Tevreden". In aanmerking genomen dat wij niet actief om feedback vragen, maar dat jullie er zelf proactief voor hebben gekozen om die te geven, vind ik dit een geweldige score! Heel vaak nemen mensen pas contact op als er iets fout gaat of niet werkt, maar hier hebben de meesten van jullie ons duidelijk willen vertellen dat we goed werk leveren door jullie te ondersteunen.

Dat is wat we graag horen!

Uit de uitstekende feedback blijkt dat de tools architecten en ontwerpers helpen, vooral in de eerste conceptfasen.
Uit de uitstekende feedback blijkt dat de tools architecten en ontwerpers helpen, vooral in de eerste conceptfasen.

Dit is wat architecten en ontwerpers tot nu toe hebben gezegd over de planningstools van KONE:

  • "De tools zijn zeer eenvoudig om mee te werken. We voeren gewoon de parameters in en krijgen meteen toegang tot waardevolle gegevens in de eerste conceptfasen."
  • "Dit is een fantastische planningstool, zeer duidelijk en beknopt. Ik zou het zeker aan anderen aanbevelen."
  • "IT'S AWESOME! DOE ER NIETS AAN!"
  • "Heel eenvoudig in gebruik!"
  • "Fantastische tool, het beste wat ik in jaren heb gebruikt."
  • "Eenvoudig, intuïtief, voorlopige werkplaatstekeningen zijn gedetailleerd, zeer snel."
  • "Zeer eenvoudig te gebruiken en kreeg de informatie zeer snel terug...uitstekend."
  • "Met de tools van KONE hebben we in een veel vroeger stadium een duidelijke visie. Voorheen moesten we wachten op een verticaal transportingenieur om ons de vereiste afmetingen voor liften, machinekamers, roltrappen en roltrottoirs te vertellen. Nu weten we direct met hoeveel ruimte we kunnen spelen."

Ook intern hebben we veel dank gekregen van onze eigen mensen bij KONE voor het ontwikkelen van deze tools. Ze helpen niet alleen architecten en ontwerpers bij het plannen en ontwerpen van liften en roltrappen, maar ze ondersteunen ook onze eigen verkoopmedewerkers bij de communicatie en samenwerking met onze klanten.

We zijn superblij dat onze tools worden gewaardeerd en dat steeds meer architecten en ontwerpers elke dag de voordelen ervan ontdekken.

Maar zoals we allemaal weten, is er geen tool ter wereld die de lift- en roltrapexperts in de KONE-kantoren overal ter wereld kan vervangen. Zij (of moet ik zeggen wij) hebben waardevolle praktijkervaring en kennis van alle mogelijke dingen die mis kunnen gaan bij het plannen van people flow-oplossingen, en zij weten ook hoe ze die problemen vroeg in het project moeten aanpakken.

Dus, ook al hebben we geweldige online tools waarvan we hopen dat je ze onbevreesd en onafhankelijk gebruikt… Als er iets is wat we kunnen doen om je te helpen of als er iets is wat je dwarszit, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn er allemaal voor je en staan te popelen om je te helpen met problemen en vragen, of ze nu groot of klein zijn.

Naast de tools staan onze lift- en roltrapexperts met kennis en ervaring uit de eerste hand klaar om te helpen.
Naast de tools staan onze lift- en roltrapexperts met kennis en ervaring uit de eerste hand klaar om te helpen.

5 verrassende dingen die ik heb geleerd door met architecten te praten

In mijn functie als lid van het Global New Equipment Business Development team van KONE praat ik met veel architecten en andere ontwerpprofessionals om meer te weten te komen over jullie behoeften, wensen en ervaringen bij het ontwerpen van verticale en horizontale people flow-oplossingen. Bijna elk gesprek dat ik met jullie heb gehad, heeft waardevolle inzichten opgeleverd, en zelfs na 16 jaar in deze business ben ik nog steeds verrast door sommige dingen die ik van jullie leer.

Hier zijn een paar voorbeelden:

1. Dingen gaan zelden de eerste keer volgens plan

Eén van de dingen die mij echt heeft verbaasd - misschien omdat ik zelf geen ingenieur of architect ben - is dat de meeste projecten gepaard gaan met uitdagingen, vertragingen en kostenoverschrijdingen. Ik hoor zelden over projecten die een onmiddellijk succes zijn.

Als je een gebouw ontwerpt, zijn tegenslagen en uitdagingen blijkbaar normaal. Van begin tot eind gaat het niet van een leien dakje. Meerdere iteraties zijn bijna onvermijdelijk omdat niets de eerste keer 100 procent volgens plan verloopt.

Een ontwerpproject is een "succes" als het aantal ontwerpiteraties relatief laag is, er geen bouwruimte wordt verspild en, het belangrijkste, er geen grote structurele wijzigingen op de bouwplaats nodig zijn. Wanneer structurele wijzigingen op het laatste moment nodig zijn, kunnen de kosten echt uit de hand lopen. Juist dit soort fiasco's kunnen worden voorkomen door vooraf gebruik te maken van de KONE Planner tools.

Door de exacte ruimtebehoeften al in de pre-constructiefase te bepalen, hoef je jouw opdrachtgever en bouwteam nooit meer een collectieve hartaanval te bezorgen door hen te informeren dat het dak moet worden verhoogd of dat de liftschacht met 20 procent moet worden vergroot.

2. Betrek de verticale transport ingenieur!

De planning & design tools kunnen reeds in de aanbestedingsfase exacte afmetingen opleveren.
De planning & design tools kunnen reeds in de aanbestedingsfase exacte afmetingen opleveren.

Wat mij ook verbaasde, is dat veel architecten in de allereerste stadia van een project vaak volledig in het duister tasten over hoeveel ruimte zij hebben om mee te spelen.

Er zijn veel zaken waarover architecten en ontwerpers een gespecialiseerde verticale transportingenieur moeten raadplegen. De inbreng van ingenieurs is nodig bij zaken als het bepalen hoeveel ruimte er nodig is voor liftschachten, de structurele steunen die nodig zijn voor roltrappen, de invloed van plaatselijke bouwverordeningen en veiligheidsvoorschriften, en nog een hele reeks andere technische details. Zoals ik het zie, zouden jullie, architecten, er baat bij hebben om in een veel vroeger stadium van het project een duidelijk beeld van deze kwesties te hebben dan gewoonlijk het geval is wanneer jullie volledig op adviseurs vertrouwen. Ook dit is één van de belangrijkste voordelen van de KONE Planner tools.

Je voert jouw parameters in en je weet meteen wat de ruimtebehoeften zijn. Je hoeft niet te wachten op een ingenieur om het proces te starten – je kan creatief zijn en meteen beginnen te spelen met ideeën zonder bang te hoeven zijn voor grote structurele problemen.

3. Modulariteit is de sleutel tot toekomstbestendigheid

Als je een greenfield project ontwerpt, moet je niet alleen de opdracht, de context van de locatie en de verwachtingen van de klant volledig begrijpen, maar ook vooruitdenken en je voorstellen hoe het gebouw over vijf, tien of dertig jaar gebruikt zou kunnen worden.

Tegenwoordig is het belangrijk prioriteit te geven aan uitbreidbaarheid en flexibiliteit. Hier komt modulariteit om de hoek kijken als leidend principe in het ontwerpproces. De planning & design tools van KONE zijn perfect afgestemd op een modulair ontwerpproces. Ze genereren 2D- en 3D-tekeningen van jouw 'object' - in dit geval een lift of roltrap - en dit BIM-element bevat alle informatie die je nodig hebt als een gemakkelijk in te bedden object dat je eenvoudig overal in het ontwerp kan plaatsen. Wanneer je het ontwerp aanpast of het gebouw verandert, leeft dit stabiel gedimensioneerde modulaire BIM-schema mee met het proces.

4. Een stapje voor hebben in het aanbestedingsproces

Een ander interessant feit dat ik heb ontdekt is dat het indienen van offertes voor een bouwproject een zeer gecompliceerd proces is. Hoe kan je je klant op betrouwbare wijze waarschuwen voor te verwachten kosten als je geen idee hebt hoeveel ruimte de liften nodig zullen hebben, laat staan hoeveel de installatie zelf zal gaan kosten?

Ook hier geven de plannings- en ontwerptools van KONE een waardevolle voorsprong. De software vertelt je de exacte afmetingen en levert zelfs BIM-tekeningen die je in de aanbestedingsfase aan de klant kan presenteren. Al voor de aanbesteding weet je in ieder geval welke dingen niet zullen veranderen. Veel architecten hebben me verteld dat het uiterst waardevol is om al deze informatie bij de hand te hebben in de vroege, aan de aanbesteding voorafgaande fase.

5. Jullie willen dezelfde tools voor roltrapontwerp... We horen jullie!

We hebben tot nu toe veel positieve feedback gekregen over onze online-tools, maar één ding lijkt te ontbreken: een tool vergelijkbaar met de KONE Car Designer maar dan gespecialiseerd in roltrappen! Goed punt! Het zou handig zijn als je jouw roltrapparameters zou kunnen invoeren, jouw BIM-schema's zou krijgen en vervolgens verder zou kunnen gaan met de volgende fase van het kiezen van de bekledingsmaterialen, balustrades en andere ontwerpdetails door een keuze te maken uit een kant-en-klaar palet van online alternatieven. Bedankt voor de tip! Ik denk dat we de volgende keer dat we onze online tools uitbreiden, misschien een KONE Escalator Designer moeten toevoegen. Hou onze website in de gaten…

De tools kunnen worden gebruikt om te helpen bij het beginwerk alvorens contact op te nemen met de ingenieur voor verticaal transport.
De tools kunnen worden gebruikt om te helpen bij het beginwerk alvorens contact op te nemen met de ingenieur voor verticaal transport.

Wij zullen in ieder geval onze online diensten blijven uitbreiden en verbeteren. Op dit moment onderzoeken we of we de functionaliteiten voor trafiekstudie en -analyse kunnen uitbreiden, zodat we de eerste behoeften voor het plannen van mensenstromen beter kunnen ondersteunen. Zoals ik in mijn eerste blog heb uitgelegd, is inzicht in de manier waarop mensen zich in grote openbare gebouwen bewegen absoluut cruciaal om ervoor te zorgen dat de bewoners tevreden blijven nadat ze het gebouw in gebruik hebben genomen.

We kijken ook naar uitbreiding van de opties en functionaliteiten voor duurzaam en groen bouwen, want - moet ik nog uitleggen waarom - dit is een gebied van toenemende relevantie en kritieke urgentie voor ons allemaal vandaag.

Na de digitale sprong, en nu vooral in het kielzog van COVID-19, denk ik dat iedereen in het veld begint in te zien hoe belangrijk het is om klanten via digitale kanalen bij te staan. Wij bij KONE doen dat zeker, en we willen jou de best mogelijke digitale klantervaring bieden. Al zeg ik het zelf, ik denk dat we er tot nu toe aardig in geslaagd zijn!

Als je kijkt naar onze KONE Car Designer visuele ontwerptools - die beschikbaar zijn als webtool op onze lokale websites en als mobiele applicatie in diverse app stores – zal je zien dat wij het enige bedrijf zijn dat een uitgebreide en flexibele echte 3D rendertool biedt. En onze mobiele app heeft zelfs AR- en VR-functies om de visuele ontwerpervaring te verbeteren.

En, laat me dat nog een keer toevoegen, onze planning- en ontwerptools zijn gratis, je hoeft je niet te registreren om er volledig toegang toe te krijgen.

Zoals ik aan het begin van deze laatste blog al zei, wordt ons werk gestuurd door jou feedback, dus houd ons op de hoogte en laat ons weten wat jouw gedachten en suggesties zijn. We horen graag van jou.

Bedankt voor het volgen van deze reeks blogs. Ook al hebben we elkaar niet persoonlijk ontmoet, ik beschouw mezelf als een vriend voor elke architect en ontwerpprofessional. Op zijn minst ben ik hier om jouw werk gemakkelijker te maken.

Veel plezier bij het ontwerpen!

Aleksi M

Over mij

Mijn naam is Aleksi Marjamäki en ik ben verantwoordelijk voor KONE customer-facing tools voor architecten en ontwerpers. Ik werk al 16 jaar voor KONE, dat is eigenlijk mijn hele professionele leven. Mijn achtergrond is marketing, dus ik ben geen "tech guy", maar als eigenaar van een zeer oude motorfiets, ben ik langzaam veranderd in een monteur (niet uit vrije wil, maar meer uit noodzaak). Om eerlijk te zijn, weet ik waarschijnlijk meer van standup comedy dan van techniek, maar wat mij betreft ben ik daardoor de perfecte "expert" om uit te leggen hoe architecten voordeel kunnen halen uit het gebruik van KONE tools. De reden waarom deze tools zo onmisbaar zijn, is juist omdat niet iedereen een ingenieur is! Ik niet, jij niet, zelfs de legendarische Alvar Aalto niet. En als je het mij vraagt, had zelfs Aalto een paar ontwerprampen kunnen voorkomen als KONE tools in zijn tijd beschikbaar waren geweest!

Afbeelding

Naam: Aleksi Marjamäki

Woonplaats: Ik kom uit een klein stadje genaamd Ulvila in de buurt van Pori aan de westkust van Finland.

Opleiding: Ik heb gestudeerd aan de Universiteit van Oulu en daarna aan de Universiteit van Tampere. Mijn hoofdvak was marketing, maar ik heb ook strategie en boekhouding gestudeerd.

Professionele rol: Ik ben lid van het Global New Equipment Business Development team van KONE. Ik ben verantwoordelijk voor tools zoals de Elevator and Escalator Planner en Car Designer tools voor het detailleren van de visuals van liften, evenals een paar andere klantgerichte tools die we momenteel aan het testen zijn.

Werkgeschiedenis: Ik ben in 2005 begonnen aan KONE's International Trainee Program (ITP) in Den Haag, Nederland. Ik heb ook gewerkt als business development manager bij KONE Great Britain in de tijd dat Building Information Modeling (BIM) een opkomende trend werd in het ontwerpen van gebouwen en samenwerking.

Hobby's: Ik doe sinds 2016 aan CrossFit. Ik snowboard ook een paar keer per jaar. Ik wacht tot COVID voorbij is zodat ik weer kan gaan skiën in de Alpen. Ik heb ook een boot en een motor en breng graag warme zomeravonden door varend rond de eilanden van Helsinki of cruisend door de stad op mijn motor.

Hoe ik me ontspan: Ik luister naar veel podcasts, sommige meer professioneel, maar meestal terloops levenslessen. Ik hou ook erg van stand-upcomedy - kijken en luisteren, niet zelf doen.

Wie inspireert me: Mijn zoon Oiva, die acht is, en mijn dochter Anni, die in juli vijf is geworden.

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.