WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Ga naar website van land

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.

Terug naar boven

AANDACHT: START-UPS GEZOCHT!

Start-ups zijn hip, flexibel en innovatief. Grote ondernemingen hebben de spierkracht om ideeën te verwezenlijken. Samen kunnen ze dus het perfecte koppel vormen – als de vonk juist overslaat.

Het is een koude novemberdag in Helsinki, maar in het Exhibition & Convention Centre klimt het kwik razendsnel de hoogte in. Op het podium parelt het zweet op de voorhoofden van de jonge ondernemers die vol hoop hun ideeën pitchen aan business angels. Dit is Slush, het belangrijkste zakelijke matchmakingevenement ter wereld. Vlakbij het podium zit Jukka Salmikuukka, KONE’s Director of New Business Concepts. Maar welk voordeel verwacht een reus als KONE te halen uit een evenement voor beginnende ondernemers?

“We werken samen met start-ups om onze innovatieprocessen te versnellen, omdat ze creatief en snel zijn, en openstaan voor nieuwe technologieën”, zegt Salmikuukka. Daar voegt hij aan toe: “Vandaag de dag draait het niet meer om concurrentie tussen individuele bedrijven, maar tussen ecosystemen.”

Dankzij de flexibiliteit van start-ups kan KONE zich concentreren op zijn centrale ecosysteem, terwijl snellere visionairen nieuwe invalshoeken vinden om de klantervaring te verbeteren. Salmikuukka vat het zo samen: “Voor ons is 1 + 1 gelijk aan 3.”

DE KOPPEN BIJ ELKAAR

Van Apple tot Google: alle megacorporations werken samen met kleine, behendige technologiebedrijven, zegt de CEO van Slush, Riku Mäkelä.

“De samenwerking kan verlopen in de vorm van proefprojecten met bepaalde start-ups, of het openstellen van digitale interfaces en Application Programming Interfaces (API’s) voor nieuwe apps, en zelfs het organiseren van hackatons en wedstrijden”, aldus Mäkelä.

KONE maakt actief gebruik van deze drie methodes. Op Slush 2014 stelde KONE appontwikkelaars voor de volgende uitdaging tijdens hun API-challenge: “Wij geven jullie de interface. Welke apps ontwikkelen jullie daarmee voor ons?” De winnaars, iBeaconfi, sleepten € 15.000 aan prijzengeld in de wacht, te gebruiken voor gezamenlijke prototyping met KONE.

In 2014 lanceerde KONE een open oproep voor ‘People Flow Ecosystems’, die verder kijkt dan de technologische focus en start-ups helpt commercieel rendabele producten te maken.

VEILIG DANKZIJ INDOOR.NINJA

IDEEËN PITCHEN AAN BUSINESS ANGELS
IDEEËN PITCHEN AAN BUSINESS ANGELS

Indoor.Ninja, een start-up uit Estland, ontwikkelde een applicatie voor gastenbeheer. Het prototype van die app wordt op dit moment getest in Navigator, een futuristisch kantorencomplex in Tallinn. De app werd volledig ontwikkeld door Indoor.Ninja, waarbij KONE het mentorschap en de integratieondersteuning verzorgde.

Met de meeste toegangscontrolesystemen blijven bezoekers even vastzitten in de lobby voor ze al dan niet toegang krijgen tot de lift, maar dankzij Indoor.Ninja’s app kunnen de beheerders van het gebouw hun gastenstroom controleren via hun persoonlijke smartphones. Zodra de gastheer of -vrouw de gast aanvaardt, brengt de lift de bezoeker automatisch naar de gewenste verdieping.

“De liften kunnen enkel gebruikt worden door personen die daarvoor de toestemming van de beheerder hebben. Dit draagt bij tot de beveiliging van het gebouw. Ook worden de kosten gedrukt, aangezien er geen onthaalpersoneel nodig is. De kers op de taart: deze oplossing brengt ons weer een stap dichter bij het tijdperk van de slimme steden”, zegt Marko Kull van Capital Mill, eigenaar van het kantorencomplex Navigator.

“In dit proefproject waren groot en klein perfect op elkaar afgestemd”, aldus Peep Paum, oprichter van Indoor.Ninja en CEO van Mobile Digital OÜ. “Start-ups kunnen dan wel goede ideeën hebben, maar zonder financiële steun kunnen ze er moeilijk iets mee doen. Wij geloven dat grote bedrijven dankzij start-ups zoals de onze behendiger en efficiënter prototypes kunnen ontwikkelen”, voegt Paum toe.

MAGIE WORDT WERKELIJKHEID

Volgens Salmikuukka licht Indoor.Ninja een tipje van de sluier op van grotere toekomstige ontwikkelingen. “Binnenkort krijgen we navigatiesystemen die zelf nadenken en automatisch acties ondernemen zoals liften roepen, lichten aandoen en je naar je bestemming leiden. Dat is exact waar ‘People Flow’-integratie om draait – een dienstervaring die aanvoelt als magie.”

Deel deze pagina