Terug naar boven

Hoe technologie het werk van een onderhoudstechnieker transformeert

Technologie kan nieuwe niveaus van veiligheid, transparantie en intelligentie bieden in het onderhoud van installaties. Servicetechnieker Jesús González gebruikt KONE 24/7 Connected Services om mogelijke problemen direct op te sporen en de lat voor service hoger te leggen.

In de jaren negentig knutselde Jesús González met zijn Spectrum-computer en elektronicakits en deed hij eenvoudige programmeringen. Hij had nooit gedacht dat computersystemen op een dag zijn beste partner op het werk zouden zijn.

Jesús, een trotse servicetechnieker in Barcelona, Spanje, werkt bij KONE sinds wij het bedrijf waarvoor hij werkte, tien jaar geleden overnamen. "Ik heb altijd met liften gewerkt, al vanaf het moment dat ik voor het eerst een baan zocht toen ik veel jonger was," herinnert hij zich. Hij was zo gefascineerd door de technologie dat hij in 30 jaar nooit in de verleiding is gekomen om elders te gaan zoeken.

Jesús González is trots op zijn rol in het aanbieden van slim predictief onderhoud om de sites van klanten veilig en vlot te laten draaien, 24/7.
Jesús González is trots op zijn rol in het aanbieden van slim predictief onderhoud om de sites van klanten veilig en vlot te laten draaien, 24/7.

Wat KONE onderscheidt, is voor Jesús het streven naar veiligheid. "In dit soort werk kunnen veel onveilige situaties ontstaan, en er is veel druk van klanten die willen dat de lift snel wordt hersteld. Maar bij KONE is veiligheid de prioriteit, zonder compromissen."

Een ander onderscheidend aspect van zijn baan is de merkwaardige parallel tussen Jesús' liefde voor boeken en films en de predictieve onderhoudsoplossing waarmee hij werkt, KONE 24/7 Connected Services. Met behulp van sensoren, analyses en cloud computing kan dit dienstenpakket techniekers helpen patronen te zien en te anticiperen op problemen, als een digitale versie van Sherlock Holmes gecombineerd met de 24-uurs beschikbaarheid van een conciërge.

24 uur per dag monitoring en analyse

Gegevens van liftsensoren kunnen in real-time worden bewaakt, geanalyseerd en weergegeven, waardoor de prestaties, betrouwbaarheid en veiligheid van de installaties worden verbeterd. De mogelijkheden van KONE 24/7 Connected Services helpen onze techniekers om klanten beter van dienst te zijn, door hun gebouwen functioneler en gebruiksvriendelijker te maken.

Dit is hoe hij deze technologie aan klanten uitlegt: "Ik ben degene die maandelijks op servicebezoek komt, maar het systeem houdt de lift non-stop in de gaten en voert analyses uit, zodat hij dag en nacht correct werkt." Vandaag is het mogelijk om gegevens van meer dan 200 parameters te analyseren. Het systeem kan acties monitoren zoals het open- en sluitgedrag van deuren, positie en beweging in de liftschacht, gebruiksstatistieken, stopnauwkeurigheid, kilometerstand en rijtijd.

"Voor de klant is deze constante bewaking een groot voordeel. Het zorgt ervoor dat de lift werkt zoals hij hoort te werken."

In de meeste gevallen weten klanten misschien niet expliciet dat het om deze service ging, maar ze merken wel de snelheid van de service. "Als het probleem is opgelost, er geen extra onderdelen nodig zijn en de lift werkt, is de klant gerustgesteld."

Jesús kreeg eens een melding van de KONE 24/7 Connected Services app en toen hij bij het pand aankwam, was de voorzitter van de vereniging van huiseigenaren verbaasd. "Ik vertelde haar dat de batterij defect was en dat ik een nieuwe had meegenomen die in slechts 15 minuten te vervangen zou zijn." Ze was onder de indruk van de nauwkeurigheid van de service. "Het enige wat ik kon uitleggen was dat 'de lift het me vertelde', zonder in detail te treden over de technologie achter ons predictieve onderhoudssysteem."

De man achter een vlotte lift

Volgens Jesús is dit een zeer praktische en specifieke toepassing van het Internet of Things, waarbij privacybelangen worden gedekt door de cyberbeveiligingsstrategie van KONE.

"Het is al vele jaren mogelijk om gegevens uit liften te halen, maar het moeilijke deel was de analyse ervan", legt hij uit. "Het voordeel van ons systeem is dat het die analyse maakt en je waarschuwt voor wat er mogelijk niet goed functioneert. Dat bespaart je uiteraard veel tijd en je kan direct naar het probleem toe."

Voor Jesús is KONE 24/7 Connected Services vooral nuttig gebleken bij het diagnosticeren van periodieke fouten, of glitches die slechts af en toe voorkomen en normaal werken als de technieker toekomt.

"Voorheen werden we gek van dit soort fouten, omdat we de oorzaak niet konden achterhalen, afgezien van professionele ervaring en intuïtie. Met deze nieuwe technologie kunnen we analyseren wat er in het verleden is gebeurd." Techniekers kunnen 'terugspoelen' en zien in welke toestand de lift zich op bepaalde momenten bevond, waarom hij stopte en waarom hij weer startte.

Technologie en menselijke kennis vullen elkaar aan, en Jesús legt uit hoe: aan het begin van de winter en met de plotselinge daling van de temperatuur, verwacht hij dat liften de typische seizoensgebonden haperingen zullen ondervinden en dat het aantal service calls zal toenemen. "Ik weet dit uit ervaring, voordat KONE 24/7 Connected Services mij waarschuwt," zegt deze bekwame technieker vol vertrouwen.

Jesús González

Afbeelding

Wat vind je zo leuk aan je werk?

"In het begin was dat het ontdekken van nieuwe technologie. Nu vind ik het leuk om nuttig te zijn voor mensen en te weten dat ik anderen help; bijvoorbeeld iemand met een handicap voor wie een lift essentieel is."

"Als ik maar één dag van baan zou kunnen veranderen, zou ik nieuwsgierig zijn naar de technische kant van liften - hoe ze worden bedacht en ontworpen.

Wat zijn je prioriteiten wanneer je op klanteninterventie bent?

"Veiligheid. Dat was altijd al duidelijk sinds ik met liften begon te werken. Als ik ter plaatse kom, is dat het eerste waar ik aan denk: zorgen dat iedereen en alles veilig is."

Wat motiveert je om ’s ochtends op de staan?

"Zien dat het werk dat ik doe nuttig is. Als ik mijn werk niet goed doe, kan het leven van andere mensen moeilijker worden."

"Als ik periodieke fouten opvolg, check ik de 24/7-app als ik wakker word, om te zien of de lift ook een goede nacht heeft gehad!"

Wat is je beste gewoonte die je helpt om je werk beter te doen?

"Nu ik ouder ben, kan ik putten uit mijn jarenlange ervaring om mijn beslissing te onderbouwen voordat ik handel. Deze gewoonte is vooral onmisbaar als het gaat om veiligheid, want wat je doet kan gevolgen hebben."

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Ga naar website van land