Eenvoudig beheer van uw installatieprojecten met onze online tools

Online Planning & Design Tools maken het projectbeheer van liften en roltrappen eenvoudiger

Psst, architecten, luister goed. Ik zal jullie vertellen hoe jullie tijd kunnen vrijmaken voor creativiteit door de online tools van KONE te gebruiken voor het plannen en ontwerpen van liften en roltrappen - zonder eindeloos proberen en fouten maken.

Welkom. Ik ben Aleksi.

Als je dit leest, is de kans groot dat je een architect bent, een ontwerper, of misschien een facility manager.

Als dat het geval is, heb ik een aantal interessante inzichten met je te delen. Ik heb je zelfs zoveel te vertellen dat ik heb besloten om een serie blogs te starten over alle manieren waarop de online Planning & Design Tools van KONE jou kunnen helpen om je leven eenvoudiger te maken.

Het zal meerdere blogs vergen om de vele manieren te schetsen waarop de KONE tools het ontwerpproces versnellen en vergemakkelijken. De tools – KONE Elevator Planner, KONE Escalator Planner, and KONE Car Designer – zijn een familie van intuïtieve, gratis digitale tools die het rekenwerk voor jou doen en jou laten focussen op wat het belangrijkst is: het voeden van je creativiteit.

In mijn eerste blog zal ik kijken naar klassieke "rampscenario's" die in de kiem gesmoord kunnen worden met de online tools van KONE. Als je het zat bent om voor de zoveelste keer terug te keren naar de tekentafel vanwege een te kleine liftschacht of een slecht passende roltrap, lees dan verder en ontdek hoe onze tools jouw innerlijke Frank Lloyd Wrong kunnen bovenhalen.

En ja, je leest het goed, deze tools zijn volledig gratis te gebruiken.

6 manieren waarop KONE planningstools jou kunnen helpen een ramp te vermijden

Voer gewoon de parameters in en krijg onmiddellijk toegang tot waardevolle gegevens in de eerste conceptfasen.
Voer gewoon de parameters in en krijg onmiddellijk toegang tot waardevolle gegevens in de eerste conceptfasen.

Elke lift en roltrap moet zorgvuldig worden gepland om onaangename verrassingen later in het proces te voorkomen. Maar soms lijken architectuurprojecten te worden beheerst door de wet van Murphy. Een kleine rekenfout of een vergeten veiligheidscode kunnen grote gevolgen hebben - en dan gaat het mis. Spectaculair mis. Dan ga je schaapachtig terug naar de tekentafel, terwijl je grimmig nota neemt van de nieuwe grijze haren die op je slapen zijn verschenen, en je begint helemaal opnieuw. Keer op keer.

Maar stel je voor dat je het altijd van de eerste keer goed zou doen. Wat als er tools waren waarmee je de gewenste parameters kon invoeren en de software je precies vertelde met welke afmetingen je kan spelen, met welke codes je rekening moet houden, en hoe je ontwerp eruit zal zien, zal aanvoelen en zal functioneren?

Stel je eens voor hoeveel tijd, bloed, zweet en tranen - en grijze haren - je zou kunnen besparen.

Nou, dat kan! Deze tools bestaan, en ze zijn gratis!

Deze tools zijn niet alleen "nice-to-have" accessoires. Ze kunnen je letterlijk uren, zo niet dagen, besparen. En geld. En eindeloos gedoe.

Laat me beginnen met het delen van een paar typische scenario's waar onze planning en design tools uw project letterlijk kunnen redden van een gênant fiasco.

1. Plan genoeg ruimte voor iedereen

Onze online planningtools vertellen je precies hoeveel ruimte je voor liften en roltrappen moet voorzien.
Onze online planningtools vertellen je precies hoeveel ruimte je voor liften en roltrappen moet voorzien.

Hier hebben we een verrassend vaak voorkomend "project dat verkeerd afloopt" scenario. Je ontwerpt de plattegrond voor een winkelruimte, zoals een winkelcentrum. Je wil een "wow"-effect creëren, dus je plaatst een opening in de plattegrond op het punt dat het winkelend publiek een visueel inspirerende doorgang op meerdere niveaus zal bieden. Op het computerscherm ziet het er fantastisch uit, maar.... wanneer je de roltrappen probeert te integreren, kom je in de problemen. Je realiseert je dat de hoek van de roltrap niet klopt. Het is een hele hoofdhoogte lager dan je had verwacht. Lange klanten gaan serieuze hoofdpijn krijgen. Tot zover de "inspirerende reis" die je voor ogen had! Nu heb je geen andere keuze dan helemaal opnieuw te beginnen…

Dit debacle had volledig voorkomen kunnen worden door gebruik te maken van de KONE Escalator Planner. Met deze intuïtieve self-service tool kan je jouw ontwerpparameters invoeren en het genereert direct roltrapafmetingen, 2D- en BIM-modeltekeningen. Het vertelt je de exacte afstanden, hoeken en ruimte waar je mee moet spelen vanaf het begin, in de eerste conceptfasen van het project.

Je krijgt jouw berekeningen in één keer goed - en het winkelend publiek kan zijn hoofd behouden.

2. Probleemloze schachtafmetingen vanaf het begin

Architecten zijn geen liftdeskundigen (en dat zou je ook niet moeten zijn), en bepaalde complicaties komen vaak als een totale verrassing voor ontwerpers van hoogbouw.

Eén van de meest voorkomende fiasco's met betrekking tot liften is het plannen van een te kleine liftput of onvoldoende uitloophoogte. Dit gebeurt vaak wanneer je oude projectafmetingen migreert naar een nieuw project en je uiteindelijk verouderde planningsinformatie gebruikt, of niet voldoende gedetailleerd plant. Wist je bijvoorbeeld dat het overschakelen van een zijdelings openende deur naar een centraal openende deur niet alleen gevolgen heeft voor de breedte van de schacht, maar ook de vereiste uitloophoogte van de schacht kan vergroten omdat er extra veiligheidsvoorzieningen bovenop de liftkooi nodig zijn? Dit gebeurt vrij vaak, wat leidt tot kopzorgen voor iedereen die bij het project betrokken is, vooral wanneer tijd van essentieel belang is - en dat is het altijd.

Afhankelijk van hoe vroeg je het opmerkt, zijn er verschillende manieren om het probleem op te lossen. Als je het vroeg opmerkt, kan je de bouwkundige tekeningen aanpassen en het dak van het hele gebouw verhogen. Dit vereist meerdere controles op de consistentie van het ontwerp en het bijwerken van de documenten. Het hele proces is in feite een grote verspilling van tijd en brengt onnodige risico's met zich mee.

Een andere gebruikelijke oplossing is om de lift aan te passen en de vroegere hoogtematen te behouden, maar dit brengt weer extra kosten met zich mee en verlengt de levertijd omdat je een aangepaste oplossing nodig hebt. Het kan ook compromissen noodzakelijk maken die niet ideaal zijn voor de gebruikers van het gebouw.

Met KONE Elevator Planner, is dit allemaal niet nodig. Je voert gewoon je parameters in, en je krijgt direct jouw schachtafmetingen, specificaties, CAD- en BIM-bestanden.

3. Denk op voorhand aan de veiligheidscode

Zorg voor de nodige gegevens wanneer je begint te plannen, zodat je niet terug naar de tekentafel hoeft.
Zorg voor de nodige gegevens wanneer je begint te plannen, zodat je niet terug naar de tekentafel hoeft.

Liften zijn in hoge mate configureerbare, geconstrueerde producten die onderworpen zijn aan strenge veiligheidscodes en voorschriften. Dit betekent dat schijnbaar kleine veranderingen in de productconfiguraties kunnen leiden tot onverwachte veranderingen in de lift en de schachtvereisten eromheen.

Vaak hebben architecten geen goed inzicht in extra veiligheidsmaatregelen of -voorzieningen die in bepaalde gebouwontwerpen verplicht zijn. Een voor de hand liggend voorbeeld is de noodzaak van een contragewichtbeveiliging in liften als er een toegankelijke ruimte onder de lift is, wat vrij gebruikelijk is in gebouwen met een ondergrondse parkeergarage. Wat veel planners zich niet realiseren is dat een contragewichtbeveiliging betekent dat de diepte van de liftput moet worden vergroot. Ik heb zelfs gehoord van praktijkgevallen van planners die zich realiseerden dat deze verplichte veiligheidsvoorziening geheel ontbrak – nadat de lift al in gebruik was!

Het aanpassen van de installaties en de omringende schacht nadat het gebouw al klaar is, is voor niemand een goedkope of wenselijke taak, dus het loont echt de moeite om die extra minuten in de vroege fasen te besteden om ervoor te zorgen dat elke veiligheidscode correct wordt nageleefd. De planningstools van KONE bieden nauwkeurige, actuele informatie over alle relevante lokale veiligheidsvoorschriften.

4. Zorg ervoor dat de inrichting van de lift bij het gebouw past

Wanneer je een nieuw gebouw ontwerpt of een oud gebouw moderniseert, moet het uiterlijk en de uitstraling van de liften je algemene visie aanvullen. Soms kan het echter gebeuren dat de lift enorm afsteekt. Een karakterloze stalen doos verpest de uren die je hebt besteed aan het perfectioneren van de details van de Art Deco-stijl lobby die je aan het moderniseren bent. Een psychedelisch, ruimtelijk verlichtingsplan zal averechts werken als het je liftkooi claustrofobisch laat aanvoelen.

Met KONE Car Designer, kan je jouw visie tot leven brengen met 3D-modellering om unieke interieurs te creëren die aan jouw behoeften voldoen. De software laat jou precies zien hoe verschillende materialen, verlichtingsopties en accessoires eruit zullen zien en zullen aanvoelen met een hoge mate van getrouwheid. Je ziet meteen hoe jouw lift eruit zal zien, op je computer of op je smartphone of tablet. De tools houden niet alleen rekening met het visuele aspect, maar met de hele liftervaring.

5. Plan voor vlotte verplaatsingen in elke ruimte

De online tools van KONE helpen architecten en ontwerpers om met minimale inspanning de best mogelijke people flow oplossingen te plannen.
De online tools van KONE helpen architecten en ontwerpers om met minimale inspanning de best mogelijke people flow oplossingen te plannen.

Niet elke architect heeft een grondige kennis van hoe mensen zich in grote openbare ruimten bewegen. Hoe kun je automatisch weten hoeveel liften er nodig zijn om de piekcapaciteit in een luxehotel in het centrum van Stockholm op te vangen? En hoe kom je erachter welk product het meest geschikt is voor het gebouw, of de lift diep, breed of vierkant moet zijn, wat de meest relevante voorschriften zijn om rekening mee te houden, of wat de grootte van de deuropening moet zijn?

Normaal gesproken zou je een verticaal transportingenieur inschakelen om je te vertellen welke roltrapsnelheid optimaal is, of hoeveel liften je nodig hebt om piekverkeer te verwerken. Maar KONE-tools kunnen jou in ieder geval in de vroegste stadia bij deze kwesties begeleiden, waardoor mogelijk kostbare fouten en tijdrovende iteraties worden voorkomen.

Oh, voor het geval je je afvraagt of dit betekent dat je die verticale transportingenieur die je altijd laat wachten, vaarwel kan zwaaien: hij of zij is nog niet van zijn of haar baan af. Je moet hem nog steeds raadplegen. Maar met de KONE-tools, die in veel landen beschikbaar zijn, hoef je misschien niet op hun input te wachten voordat je jouw ontwerp vastlegt. Je hebt al in een heel vroeg stadium een duidelijke visie en schematische voorstelling - in ieder geval van het juiste product op basis van jouw projecttype - ruim voordat je gaat aanbesteden.

6. Maak je gebouw klaar voor de toekomst

Van een nieuw gebouw wordt verwacht dat het flexibel, aanpasbaar en toekomstbestendig is. Je moet begrijpen wat de behoeften zijn over drie, tien of zelfs vijftig jaar. Uitbreidbaarheid en modulariteit zijn belangrijke vereisten in drukke architecturale omgevingen, zoals luchthavens en andere vervoersknooppunten bijvoorbeeld.

De tools van KONE kunnen helpen om het ontwerp van gebouwen op een moderne digitale manier te benaderen door een startpunt te bieden voor een digitaal ontwerpcoördinatieproces en zelfs een digitale kopie van het gebouw. Ze bieden de mogelijkheid om BIM-outputs (Building Information Modeling) voor liften en roltrappen te verkrijgen voor de projecten waar dat nodig is. Dit zal architecten uiteindelijk helpen om inzicht te krijgen in de massa, de onderlinge verbindingen en om mogelijke conflicten tussen de verschillende elementen in het gebouw in een vroeg stadium te identificeren en op te lossen.

Met de tools van KONE kan je een modulair systeem ontwerpen dat volledig aanpasbaar is. Je voert de parameters in en de tools creëren de 3D BIM-objecten in het gewenste formaat (IFC of RFA), detailniveau/ontwikkelingsniveau (LOD100 of LOD200), en met de relevante specificatiegegevens ingebed in het object. Dit toekomstbestendige BIM-element kan gaandeweg worden aangepast naarmate de hub evolueert, maar de specificaties en afmetingen van het object blijven uniform, zodat er geen dure maatwerkoplossingen nodig zijn wanneer je het gebouw bijwerkt.

Dus dat zijn minstens zes uitstekende redenen om de Planning & Design Tools van KONE te gebruiken.

En hier is er nog één: KONE tools zijn zeer intuïtief in gebruik. Architecturale software wordt vaak ontworpen vanuit het oogpunt van een technisch expert, maar onze tools zijn zeer "menselijk". Het is vrijwel onmogelijk om ze verkeerd te gebruiken of niet te weten hoe je ze moet gebruiken. Wij werken ze ook voortdurend bij met de laatste productinformatie, zodat je erop kan vertrouwen dat de gegevens altijd voldoen aan de huidige eisen. De tools bieden geen generieke informatie die "ongeveer goed is voor typische projecten", maar projectspecifieke gegevens, alle relevante stappen van het ontwerpproces, en de exacte informatie waar je om vraagt.

Als je slechts vijf minuten besteedt aan het gebruik van de tools om goed te plannen, kan je vele uren en grijze haren besparen.

Hou de website in de gaten voor mijn volgende blog, die dieper zal ingaan op de specifieke kenmerken van de verschillende planningstools van KONE.

Aleksi M

Over mij

Mijn naam is Aleksi Marjamäki en ik ben verantwoordelijk voor KONE customer-facing tools voor architecten en ontwerpers. Ik werk al 16 jaar voor KONE, dat is eigenlijk mijn hele professionele leven. Mijn achtergrond is marketing, dus ik ben geen "tech guy", maar als eigenaar van een zeer oude motorfiets, ben ik langzaam veranderd in een monteur (niet uit vrije wil, maar meer uit noodzaak). Om eerlijk te zijn weet ik waarschijnlijk meer van standup comedy dan van techniek, maar wat mij betreft ben ik daardoor de perfecte "expert" om uit te leggen hoe architecten voordeel kunnen halen uit het gebruik van KONE-tools. De reden waarom deze tools zo onmisbaar zijn, is juist omdat niet iedereen een ingenieur is! Ik niet, u niet, zelfs de legendarische Alvar Aalto niet. En als u het mij vraagt, had zelfs Aalto een paar ontwerprampen kunnen voorkomen als KONE-tools in zijn tijd beschikbaar waren geweest!

Afbeelding

Naam: Aleksi Marjamäki

Woonplaats: Ik kom uit een klein stadje genaamd Ulvila in de buurt van Pori aan de westkust van Finland.

Opleiding: Ik heb gestudeerd aan de Universiteit van Oulu en daarna aan de Universiteit van Tampere. Mijn hoofdvak was marketing, maar ik heb ook strategie en boekhouding gestudeerd.

Professionele rol: Ik ben lid van het Global New Equipment Business Development team van KONE. Ik ben verantwoordelijk voor tools zoals de Elevator and Escalator Planner en Car Designer tools voor het detailleren van de visuals van liften, evenals een paar andere klantgerichte tools die we momenteel aan het testen zijn.

Werkgeschiedenis: Ik ben in 2005 begonnen aan KONE's International Trainee Program (ITP) in Den Haag, Nederland. Ik heb ook gewerkt als business development manager bij KONE Great Britain in de tijd dat Building Information Modeling (BIM) een opkomende trend werd in het ontwerpen van gebouwen en samenwerking.

Hobby's: Ik doe sinds 2016 aan CrossFit. Ik snowboard ook een paar keer per jaar. Ik wacht tot COVID voorbij is zodat ik weer kan gaan skiën in de Alpen. Ik heb ook een boot en een motor en breng graag warme zomeravonden door varend rond de eilanden van Helsinki of cruisend door de stad op mijn motor.

Hoe ik me ontspan: Ik luister naar veel podcasts, sommige meer professioneel, maar meestal terloops levenslessen. Ik hou ook erg van stand-upcomedy - kijken en luisteren, niet zelf doen.

Wie inspireert me: Mijn zoon Oiva, die acht is, en mijn dochter Anni, die in juli vijf is geworden.

Delen

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.