
EEN PROEFPROJECT OM EFFICIËNTER TE WERKEN EN DE KOOLSTOFIMPACT VAN TECHNIEKERVERPLAATSINGEN TE VERMIINDEREN
In het kader van dit proefproject van 6 maanden, dat loopt tot eind maart 2026, test KONE het gebruik van een elektrische cargofiets voor een onderhoudsronde in het hart van Brussel. Zes vrijwillige techniekers zullen elkaar afwisselen vanuit het hoofdkantoor van KONE België om deze nieuwe vorm van mobiliteit te testen, bedoeld als een concreet alternatief voor de auto. De studies van Urbike zijn veelbelovend: de reistijd voor een onderhoudsronde zou dalen van 2 uur naar slechts 30 minuten, met een gemiddelde snelheid die verviervoudigt.
Naast de tijdswinst is ook de milieu-impact aanzienlijk: de cargofiets vermindert de CO₂-uitstoot met 98% in vergelijking met een voertuig op fossiele brandstof en met 95% ten opzichte van een elektrisch voertuig. Dit proefproject toont aan dat KONE in staat is om operationele prestaties te combineren met een lagere ecologische voetafdruk, door oplossingen te verkennen die aangepast zijn aan de stedelijke context.
Om deze verandering te ondersteunen, is een verplichte opleiding van 4 uur over fietsveiligheid voorzien voor de vrijwillige techniekers.
DIT PROJECT KADERT BINNEN DE GREEN DEAL
Deze aankondiging volgt een maand nadat KONE België het Green Deal Stadslogistiek met Lage Emissies van Brussel heeft ondertekend. Deze overeenkomst stelt als doel de vergroening van het wagenpark van KONE en de vermindering van de koolstofimpact van haar activiteiten.
"We zijn bijzonder trots om dit proefproject met elektrische cargofietsen te lanceren. Het betekent een belangrijke stap in ons engagement voor duurzame stedelijke mobiliteit. Dit project toont onze capaciteit om te innoveren en onze oplossingen aan te passen aan de realiteit op het terrein, terwijl we tegelijk onze ecologische voetafdruk verkleinen. Dankzij de samenwerking met partners zoals URBIKE en de inzet van onze vrijwillige teams, bewijzen we dat ecologische en efficiënte oplossingen mogelijk zijn en voordelen bieden voor iedereen.”, verklaart David Vander Elst, Regionaal Directeur KONE België en Luxemburg.
In België wordt dit engagement voor de geleidelijke elektrificatie van het wagenpark versterkt door een optimalisatie van de verplaatsingen van techniekers: slimme planning van de rondes, gestroomlijnde logistiek met nachtelijke levering van wisselstukken rechtstreeks in de voertuigen van techniekers, en de ontwikkeling van oplossingen die preventie van storingen verkiezen boven herstellingen.
PERSCONTACTEN
Voor KONE :
Hopscotch PR
Manuela Folliot, +33 6 62 10 37 44, mfolliot@hopscotch.one
Léa Huet, +33 1 40 54 64 04, lhuet@hopscotch.one