De luchthaven wordt een intelligent gebouw | KONE - België & Luxemburg

De reizigerservaring herdenken met verbonden apparatuur

In de luchthavens van vandaag is vlotheid essentieel. KONE biedt slimme oplossingen om verplaatsingen te vergemakkelijken, het comfort van de passagiers te waarborgen en het gebruik van de ruimtes te optimaliseren. Dankzij verbonden apparatuur worden de passagiersstromen beter beheerd en krijgen commerciële zones meer waarde.

Gupubliceerd aug-29-2025
Afbeelding

Stel je een luchthaven voor over enkele jaren. Een boeiende, gezellige en praktische plek die lijkt te zijn ontworpen speciaal voor jou. Laat je creativiteit de vrije loop en uiteindelijk krijg je een "slimme luchthaven".

"De luchthavens van de toekomst zullen steeds meer lijken op winkelcentra en vrijetijdscentra waar je met het vliegtuig toegang toe hebt. Natuurlijk blijven luchthavens internationale logistieke knooppunten voor passagiers, maar men moet ook rekening houden met de potentiële omzet die zij kunnen genereren via commerciële activiteiten", zegt Reino Hyvärinen, vicevoorzitter en hoofd van de escalatorafdeling bij KONE.

Het comfort van de passagiers is dus belangrijk, omdat de niet-luchtvaartgerelateerde omzet – zoals die uit winkels, parkeren, autoverhuur, restaurants, hotels, enz. – aanzienlijk bijdraagt aan de wereldwijde omzet van luchthavens. Volgens Airports Council International (ACI) was in 2015 alleen al 40 % van de wereldwijde omzet van luchthavens afkomstig van deze activiteiten, goed voor een totaal van 152 miljard USD.

Op weg naar winst

Volgens sommige rapporten stagneert of daalt de niet-luchtvaartgerelateerde omzet van grote luchthavens, met name in Noord-Amerika en Europa. Er moeten dus dringend nieuwe manieren gevonden worden om hun inkomsten op peil te houden.

Aéroports de Paris, de luchthaven van Frankfurt en Amsterdam-Schiphol kondigden aan dat de uitgaven per passagier in 2016 met 4 tot 8 % waren gedaald. In Noord-Amerika en Europa wordt de omzet uit autoverhuur onder druk gezet door apps zoals Uber, die taxiritten betaalbaarder maken.

Daar kan KONE een belangrijke rol spelen, met slimme oplossingen voor personenverkeer. KONE werkt in talrijke luchthavens wereldwijd, onder andere in: Schiphol, Heathrow, München, Vienna Skylink, Los Angeles, La Guardia, Oslo, O’Hare, Hongqiao, Shenzhen en Peking.

Zoals Reino Hyvärinen uitlegt: "Grote luchthavens ontvangen elk jaar miljoenen passagiers; als je er in slaagt om de tijd die elke passagier in de commerciële zone doorbrengt met slechts 5 minuten te verlengen, levert dat een aanzienlijke omzetstijging op. Voor regionale luchthavens, waar snelheid de prioriteit is, kunnen de KONE-oplossingen voor personenverkeer ervoor zorgen dat je in 15 tot 18 minuten van de gate naar de taxistandplaats geraakt."

Deze oplossingen zijn cruciaal omdat enerzijds 67 % van de luchthavens wereldwijd met verlies blijft werken, en anderzijds globalisering, verstedelijking en economische groei garanderen dat het aantal vliegtuigpassagiers jaarlijks met 4 % zal toenemen. Volgens de IATA zou het aantal luchtvaartpassagiers verdubbelen van 3,8 miljard in 2016 tot 7,2 miljard in 2035; vooral door de groei in China en India.

Minimale wachttijd, maximale uitgaven dankzij slimme gebouwenservices

"Het is niet eenvoudig om mensen te laten circuleren; dit vereist een zorgvuldige analyse en planning van de meest efficiënte routes, het beperken van ongeplande stops en inzicht in de vereiste capaciteiten voor ‘Personenverkeer’. Voor bedrijven zoals KONE opent dit uiteraard vele mogelijkheden tot samenwerking met onze infrastructuurklanten voor de planning, het ontwerp, de levering en het onderhoud van projecten. Gecombineerd met de nieuwste liften, roltrappen en automatische deuren bieden de KONE-diensten voor personenverkeer optimale oplossingen voor alle behoeften", zegt Sascha Brozek.

Veel luchthavens zijn al begonnen met slimme diensten zoals: intelligente robots, zelfbedieningsbalies, beacon-services, realtime navigatie in de luchthaven via mobiele telefoons, voorspellende analyse, geautomatiseerd parkeren, interne bewegwijzering, geautomatiseerde douaneoplossingen en promoties op basis van locatie; allemaal gebaseerd op gegevens over bestedings- en reisgewoonten van passagiers. Verwacht wordt dat tegen 2025 de wereldmarkt voor slimme luchthavens met een CAGR (Compound Annual Growth Rate) van 10,7 % zal groeien en 25,09 miljard USD zal bereiken.

Personenverkeer: het draait allemaal om de ervaring

KONE ontwerpt en plant het traject van reizigers, van de taxistandplaats, het openbaar vervoer of de parkeergarage tot aan de vliegtuigdeur – en omgekeerd – zodat het zo praktisch mogelijk is. Tot de mogelijke oplossingen behoren audio-begeleiding voor ouderen of mensen met een handicap, en diverse informatie over de diensten van de luchthaven die beschikbaar wordt gesteld via draagbare apparaten.

De uitgebreide ervaring van KONE met het ontwikkelen en analyseren van personenstromen in verschillende soorten gebouwen heeft inzicht gegeven in hoe mensen zich comfortabel laten bewegen op deze grote platforms. Dit stelde KONE ook in staat om het gedrag van eindgebruikers in luchthavens te analyseren en oplossingen te bieden die aansluiten bij de behoeften van klanten (bouwers en exploitanten) gedurende de hele levensduur van een luchthaven.

Nu rest er enkel nog om de reis van de ene naar de andere luchthaven slimmer, sneller en beter te maken – want alles draait om de ervaring.

De luchthaven wordt een intelligent gebouw | KONE - België & Luxemburg

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.