Versterk de expertise van technici met behulp van AI.

De expertise van technici versterken dankzij kunstmatige intelligentie

Digitalisering en kunstmatige intelligentie veranderen onze manier van werken in alle sectoren, en ook het onderhoud van liften en roltrappen ontsnapt niet aan deze evolutie. Hoewel de nieuwste technologieën spannende vooruitzichten bieden, kan het een uitdaging zijn om het tempo van de digitalisering bij te houden.

Gupubliceerd aug-05-2025
KONE technician looking at mobile phone

Imaginons le futur du service des ascenseurs

Professor Heikki Mannila of Aalto University
Professor Heikki Mannila, een erkend expert in artificiële intelligentie, © Finnish Academy of Science and Letters

We willen allemaal begrijpen hoe digitalisering onze manier van werken beïnvloedt. Studies tonen aan dat kennisgerichte beroepen snel evolueren door nieuwe technologieën op het gebied van artificiële intelligentie (AI). Maar welke rol speelt AI bij het fysieke onderhoud van liften en roltrappen? Wanneer de betrouwbaarheid van installaties en de veiligheid van gebruikers op het spel staan, is er geen ruimte voor fouten of benaderingen door AI.

Heikki Mannila, professor in de informatica aan de Aalto-universiteit in Finland, benadrukt dat onderhoudswerk te maken heeft met fysieke objecten zoals reserveonderdelen. Dit vereist een andere aanpak van AI dan bij de klassieke toepassingen van grote AI-modellen. Professor Mannila leidt het House of AI aan de Aalto-universiteit, waar AI-methoden op een multidisciplinaire manier worden ontwikkeld en toegepast. KONE werkt nauw samen met deze instelling om de nieuwste technologieën toe te passen met een mensgerichte benadering – iets wat Mannila bijzonder waardeert.

Het dagelijks werk van technici verbeteren

cBina_Engel__Erik_Kahlert_Erik_Kahlert_DSC_1488:720x720%281-1%29
Erik Kahlert

KONE benut de integratie van AI-technologie om het menselijk potentieel in alle bedrijfsactiviteiten te versterken. Zo hebben we bijvoorbeeld het aanbestedingsproces geoptimaliseerd en nieuwe AI-gestuurde tools ontwikkeld om onze klanten beter van dienst te zijn. De nieuwe technologie heeft ook een grote impact op onze servicetechnici, die het merendeel van het personeelsbestand van KONE uitmaken. Erik Kahlert, Senior Vice President Service bij KONE, legt uit hoe de versnelling van de digitalisering de klantwaarde verhoogt door het dagelijkse werk van technici te vergemakkelijken.

"We gebruiken connectiviteit en data om onze manier van dienstverlening fundamenteel te transformeren. We creëren klantwaarde met data-gedreven service en een verbeterde ervaring voor onze technici. Onze technici spelen een essentiële rol binnen ons bedrijf, en we investeren in hun ontwikkeling en groei", zegt Kahlert. Als hoofd van de Service-activiteiten bij KONE, met een team van meer dan 30.000 technici, ziet Kahlert dat het beroep steeds veeleisender wordt.

"Het werk van technici verandert en wordt complexer en digitaler. Zo is het spectrum aan oudere liftinstallaties tegenwoordig diverser dan ooit. Voor onze teams op het terrein betekent dit dat ze de verwachtingen van klanten, lokale regelgeving, industrienormen en het verwerven van nieuwe vaardigheden met elkaar in balans moeten brengen."

Kahlert is ervan overtuigd dat technici in de toekomst nog digitaler onderlegd moeten zijn.
"We blijven voortdurend innoveren met nieuwe tools zoals AI-aangedreven digitale assistenten en virtual reality (VR), die de nieuwe standaard zullen worden."

Je vak beheersen betekent levenslang leren.

Johannes Rastas
Johannes Rastas is van mening dat het traditionele werk van mechanische technici zal evolueren naar meer geavanceerde technologische rollen.

Gebruikmaken van AI vereist het ontwikkelen van de juiste vaardigheden voor succes; elke expert moet zich inzetten voor voortdurende scholing.

Bij KONE streven we ernaar om de unieke vaardigheden van elke generatie te erkennen en een cultuur van wederzijds leren te bevorderen.

Het gaat erom technologie optimaal te benutten, in combinatie met technische vaardigheden, expertise en menselijk vakmanschap.

"Digitalisering en AI zullen onze technici helpen nog beter te worden in hun werk.

In de toekomst zullen apparatuurgegevens, connectiviteit en door AI ondersteunde intelligentie een continue leercyclus creëren voor onze servicetechnici.

Dankzij deze cycli zullen installaties zichzelf kunnen diagnosticeren en zelfs automatisch herstellen, waardoor technici worden ontlast van repetitieve taken en zich kunnen richten op interventies die hun expertise vereisen", legt Kahlert uit.

Johannes Rastas, Senior Vice President Research & Development bij KONE, is ervan overtuigd dat technologie een steeds grotere rol zal spelen in toekomstige opleidingen.

De impliciete kennis die technici door de jaren heen hebben opgebouwd, zal worden omgezet in organisatiebrede knowhow, die beter toegankelijk en effectiever inzetbaar wordt.

"Best practices voor het oplossen van problemen, die voorheen werden gedeeld tussen collega’s of trainers, kunnen dan worden gebruikt door medewerkers aan de andere kant van de wereld – of zelfs door AI-gestuurde virtuele assistenten", aldus Rastas.

Van technicus tot expert in geavanceerde technologieën

Volgens Rastas blijft de technicus ter plaatse essentieel om een vlotte en veilige doorstroming van mensen te garanderen, vooral in complexe omgevingen waar liften en roltrappen deel uitmaken van een grotere infrastructuur.

Toch voorziet hij grote veranderingen in de rol van onderhoudstechnici naarmate nieuwe technologieën de sector transformeren.

"Mensen denken nog steeds dat een lifttechnicus in moeilijke en gevaarlijke omstandigheden werkt, olie bijvult op slecht verlichte machinekamers. Hoewel dat deels nog steeds klopt, zou de technicus van morgen op afstand kunnen werken met een digitale tweeling via zijn laptop, uitgerust met een augmented reality (AR) bril. Hij zou dan een robot aansturen in de liftschacht om een reserveonderdeel te vervangen dat met een 3D-printer is gemaakt en door een drone werd geleverd. We experimenteren al met deze innovaties, en binnen tien jaar zullen ze realiteit zijn voor onderhoudsprofessionals van liften en roltrappen – onthoud mijn woorden", zegt Rastas.

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.