Einde van 2G en 3G netwerken: 25.000 liften getroffen Ben ik betrokken?

De overgang naar het 4G-netwerk: wat zijn de gevolgen?

De overgang naar het 4G-netwerk: wat zijn de gevolgen?

In 2025 zal de geleidelijke uitschakeling plaatsvinden van twee communicatienetwerken, die vandaag als verouderd worden beschouwd, namelijk het 2G- en 3G-netwerk. Liften behoren tot de installaties die door deze overgang worden beïnvloed: in België maken nog steeds 25.000 liften gebruik van deze netwerken voor noodoproepen en predictief onderhoud.

Connectiviteit: de sleutel tot liftveiligheid

4N9A5455:760x428%2816-9%29

De huidige connectiviteit van liften met het 2G/3G-netwerk zorgt voor continue veiligheid via de noodtelefoons in de lift (of alarmlijn), waardoor gebruikers kunnen communiceren met ons callcenter, zelfs vanuit de liftcabine. Tegelijkertijd worden voortdurend gegevens verzameld over het gedrag van de lift, wat predictief onderhoud mogelijk maakt om slijtage beter te identificeren. Met de veroudering van 2G- en 3G-netwerken is de overgang naar het 4G-netwerk een essentiële stap om liften te moderniseren en te voldoen aan de Europese normen.

Een overgang die het liftenpark zal homogeniseren

Tegen 2029 zal een grootschalig technologisch updateprogramma worden uitgerold: liften zullen worden uitgerust met een GSM-verbinding (Global System for Mobile communication) met een multi-operator 4G SIM-kaart.

Dit migratieprogramma kent momenteel twee grote scenario's:

• Liften die nog niet aangesloten zijn op het 2G/3G-netwerk: hier wordt het huidige systeem volledig vervangen door een KONE KRM Lift 1-noodoproepsysteem. Deze interventie duurt tussen de 3 en 4 uur.

• Liften die al zijn aangesloten op het 2G/3G-netwerk: hier volstaat het installeren en configureren van de nieuwe GSM-kit, een snelle tussenkomst die 1 tot 1,5 uur duurt.

Deze overgang is ook een kans voor oudere installaties om geüpdatet te worden en te beschikken over de nieuwste technologieën, waardoor de levensduur wordt verlengd.

Predictief onderhoud: focus op artificiële intelligentie

Dankzij de hoge snelheid van 4G zal het uitwisselen van data met onze callcenters nog sneller en uitgebreider zijn. Deze vooruitgang zal rechtstreeks bijdragen aan predictief onderhoud, een technologie die al centraal staat in de diensten van KONE 24/7 Connect. Door de AI-modellen voortdurend te verrijken, zal deze overgang helpen om storingen beter te voorspellen, interventies efficiënter te plannen en stilstand te minimaliseren. Artificiële intelligentie, die vandaag al de technische specificaties van een lift identificeert, zal met 4G een ongekend niveau van precisie en efficiëntie bereiken in onderhoud.

De overgang naar 4G is niet alleen een technologische upgrade: het effent de weg voor veiligere, slimmere en meer betrouwbare liften. Een essentiële transformatie om de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst aan te gaan.

KONE 24/7 Connect

KONE 24/7 Connect is een cloudgebaseerde service waarbij KONE liften geconnecteerd zijn om predictief onderhoud te ontwikkelen op basis van 24/7 data-analyse.

Techniekers worden zo gewaarschuwd voor slijtage en onzichtbare defecten, nog voordat de werking van de lift wordt verstoord. Eventuele opgespoorde defecten, die niet dringend zijn, worden tijdens de volgende onderhoudsbezoeken verholpen.

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.